Dålig självkänsla 0.0

Jag har alltid varit en person som har haft världens sämsta självförtroende. Verkligen världens sämsta. Jag vet så väl om det och det är det som gör allt så jobbigt. 
Jag har haft det ganska jobbigt i livet, mycket som folk inte vet om. Jag har blivit mobbad. Och mycket av min uppväxt tror jag har gjort att jag har så dålig självkänsla idag. 
 
Det har alltid varit något "fel" på mig. Antingen har jag varit Serb, vilket i detta samhälle inte accepteras av andra, eller så har jag inte följt med i utvecklingskurvan med dom andra barnen, eller så har jag haft lockigt hår, eller så har jag varit dålig på alla sporter som finns, eller så har jag varit för utåtriktad, eller så har jag vägt för lite. 
 
Och allt detta har gjort mig till den person jag är idag. Jag är en ganska sprallig tjej som snackar en jäkla massa, jag står ofta i centrum och hörs mest. Antingen hatar man mig eller så älskar man mig. Finns inget mellanting tyvärr. 
 
Under dom senaste två åren som har gått har mina närmsta vänner flyttat runt om i Sverige, även världen. Och några har vänt ryggen till. Detta har gjort att jag inte står på en fast punkt i livet längre. Jag är ganska vilsen.
 
Just idag, 2015, snart 23 år gammal känner jag att jag inte är mig själv längre. Jag mår inte bra, jag gråter x antal gånger i veckan, jag är inte lycklig längre. Jag mår så fruktansvärt dåligt över att inte vara nöjd med mig själv. Min självkänsla är på 0. Jag känner mig inte nöjd med mig själv eller med min tillvaro. Jag jämför mig själv med alla andra tjejer. Jag ser alla som VS änglar jämfört med lilla äckliga Nathalie. Jag mår piss över detta och vet inte hur jag ska göra för att känna mig ok. Känna mig självsäker. 
 
Jag klär mig alltid i stora pösiga tröjor som helst ska gå över rumpan. Jag vill inte visa mina "former" som folk vill kalla det. Jag gillar inte former. Jag gillar inte att ha gått upp 10 kg på 1 1/2 år. Jag kan inte säga att jag är tjock. Men jag kan absolut inte säga att jag har den kroppen jag vill ha. Träna är svårt för mig, jag har försökt och ska börja försöka igen...och jag är rädd att om jag får den där perfekta kroppen som man vill ha så kommer jag fortfarande inte vara nöjd. 
 
Jag försöker hitta en stadig punkt. Jag har ett fast jobb, en sambo som älskar mig och en lägenhet vi trivs med. Men på något sätt så funkar det inte 100 % . Jag behöver lära mig att älska mig själv och bli den personen jag vill vara. Men frågan är, hur gör man?
 
 
Jag vill inte ha "tycka synd om mig"  kommentarer för detta. Det är inte det jag är ute efter. Jag har en blogg, jag skriver av mig på den. Det är det jag gör här...
Sorry om hela inlägget är ganska diffust. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Ett sätt är att börja titta dig i spegeln och säga att "va fin du är" och fokusera på det som är bra med dig själv, jag vet att det låter klyschigt, men det hjälper! Och hur snygg en annan tjej må vara, så ändrar det inte ditt värde! Det kommer alltid att finnas tjejer som ser bättre ut, men varför ska man må dåligt över det? Utseende är inget man kan ändra på, man är född som är och man kan inte må dåligt för hur en annans människas gener är sammansatta, eller hur? Och ens värde som människa sitter inte i utseendet, då skulle ju man vara mindre värd när man är 70 år och utseendet har fallerat och det stämmer väl inte riktigt eller hur? Det sitter i personligheten och din personlighet är fantastiskt, fokusera på den så kommer du må mycket bättre. Det är inte värt att lägga sin tid på att oroa sig för hur man ser eftersom det inte finns mycket man kan påverka där. Lägg din tid på saker DU tycker är roligt, om du tycker det är roligt att träna så gör det, men gör det inte för att utsidans skull, det mår man bara värre utav. Om du gör saker för din egen skull och för att du tycker det är roligt och givande, så kommer mycket av ångesten att släppa och man kommer att sakteligen må bättre, tro mig jag vet, har själv varit fast i det träsket. Hoppas du kan ha nytta av de här tipsen! Ta hand om dig <3

2015-01-27 @ 10:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0